De liturgia gallicana libri III. In quibus veteris missae, quae ante annos mille apud Gallos in usu erat, forma ritusque ervuntur ex antiquis monumentis, Lectionario Gallicano hactenus inedito, et tri [...]
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Référence complète
Mabillon, Jean. De liturgia gallicana libri III. In quibus veteris missae, quae ante annos mille apud Gallos in usu erat, forma ritusque ervuntur ex antiquis monumentis, Lectionario Gallicano hactenus inedito, et tribus Missalibus Thomasianis, quae integra referuntur. Accedit Disquisitio de Cursu gallicano, seu de divinorum Officiorum origine et progressu in ecclesiis Gallicanis. Opera et studio Domni Johannis Mabillon, Presbyteri et monachi Ord. S. Benedicti è Congregatione S. Mauri. Lutetiae Parisiorum : Edmond Martin et Jean Boudot, 1685. 477 p.
Citation
Mabillon, 1685, liturgie
Ouvrages
Titre ouvrage :
De liturgia gallicana libri III. In quibus veteris missae, quae ante annos mille apud Gallos in usu erat, forma ritusque ervuntur ex antiquis monumentis, Lectionario Gallicano hactenus inedito, et tribus Missalibus Thomasianis, quae integra referuntur. Accedit Disquisitio de Cursu gallicano, seu de divinorum Officiorum origine et progressu in ecclesiis Gallicanis. Opera et studio Domni Johannis Mabillon, Presbyteri et monachi Ord. S. Benedicti è Congregatione S. Mauri
Éditions
Date d'édition :
1685
Lieu d'édition :
Éditeur :
Edmond Martin et Jean Boudot
Descriptions
Note :
Trois livres sur la liturgie française, dans lesquels la forme et le rite de l'ancienne messe en usage en France avant l'an mil sont mises au jour à partir de documents anciens, du "Lectionnaire français" jusqu'à présent inédit, et de trois missèles thomasiens... Origine et évolution des saints offices dans les églises françaises. Oeuvre et étude/travail de Jean Mabillon, Prêtre et moine de l'Ordre de Saint Benoît de la Congrégation de Saint Maur.
Description d'objets du culte et d'églises dans une réflexion sur la signification symbolique des mots de la liturgie et du culte qui devaient se traduire matériellement.
Informations recueillies à partir de diverses sources : étude de manuscrits anciens, paléographie, missèles, bréviaires, etc.
Ex. Livre I, chap. VIII : Ecclesiarum seu basilicarum forma et dispositio apud Francos, variaeque ejus partes explicantur.
Forme et disposition des églises ou des basiliques chez les Francs et explication des / de leurs différentes parties.
“Postea tamen capsum etiam et capitium appellata est illa ecclesiae pars, in qua altare locatum, Presbyterium vulgo appellata, ut doctissimus Cangius observat. Gregorius in ejusdem libri cap. 16 describit aliam ecclesiam, quam sanctus Namatius apud Arvernos aedificavit, habentem in longum pedes centum quinquaginta, in latum pedes sexaginta ; in altum infra capsum usque cameram pedes quinquaginta, inantè absidem rotundam habens ; ab utroque latere ascellas, id est alas seu porticus, eleganti constructas opere”
Après avoir été appelée cependant Capsum et même Capitium, cette partie de l'église dans laquelle se trouve l'autel fut appelée par la langue commune Presbytère comme l'observe le très docte Cangius. Grégoire, dans le même livre au chap. 16 décrit une autre église édifiée par Saint Namatius en Auvergne “faisant 150 pieds de long et 60 pieds de large ; 50 pieds de haut depuis sous le capsum jusqu'à la chambre avec une abside en rotonde entre les deux ; ...”
p. 72 : “Atque ut ab altari, quae sacratior ecclesiae pars est, exordiar ; de eo hoc statutum habemus in Concilii Agathensis canone 14. Altaria placuit non solum unctione chrismatis, sed etiam sacerdotali benedictione sacrari. Et in Concilii Epaonensis canone 26. Altaria, nisi lapidea, chrismatis unctione non sacrentur. Formam altaris ecclesiae sancti Petri apud Burdegalam describit Gregorius in lib. I de gloria Martyrum cap. 33. Hujus altare positis in altum pulpitis locatum habetur : cujus pars inferior, in modum cryptae, ostio clauditur, habens nihilo minus et ipsa cum Sanctorum pignoribus altare suum. Multa ejusmodi altaria edita, et super cryptas locata supersunt in ecclesiis Gallicanis. Ad haec altaria quibusdam gradibus ascensus erat, ita ut sub gradibus Fideles oraturi possent consistere, ut pluribus ostendi in Praefatione prima Saeculi tertii num 79. Ejusdem prope formae erat in basilica sancti Cypriani martyris analogius, in quo, libro superposito, cantatur aut legitur, inquit Gregorius in lib. I de gloria Martyrum cap. 94. Nam ex uno lapide marmoris totus sculptus adseritur : id est mensa de super, ad quam per quatuor gradus adscenditur : cancelli in circuitu, subter columnae : quia et pulpitum habet, sub quo octo personae recipi possunt”.
[De cursu gallicano disquisitio p. 379 :
Post Commentarios de Liturgia Gallicana, proximum est, ut de divinis officiis, quae in Ecclesia Gallicana jam inde à primis temporibus obtinuerunt, breviter disseramus. Neque vero id suasit argumenti modo affinitas, sed etiam Lectionarii Gallicani occasio, in quo nonnulla, quae ad Officia ecclesiastica pertinent, regeruntur. Hanc autem Disquisitionem inscribimus DE CURSU GALLICANO : quo nomine statas Eclesiae preces, quae sub Breviarii nomine per singulos dies decurri ac recitari debent, majores nostri solebant significare. Hinc Gregorius Turonensis antistes librum è suis unum de Cursibus ecclesiasticis inscripsit : qui liber si ad nos usque pervenisset, facilis et compendiosa esset haec de Gallicanis officiis commentatio.]
Description d'objets du culte et d'églises dans une réflexion sur la signification symbolique des mots de la liturgie et du culte qui devaient se traduire matériellement.
Informations recueillies à partir de diverses sources : étude de manuscrits anciens, paléographie, missèles, bréviaires, etc.
Ex. Livre I, chap. VIII : Ecclesiarum seu basilicarum forma et dispositio apud Francos, variaeque ejus partes explicantur.
Forme et disposition des églises ou des basiliques chez les Francs et explication des / de leurs différentes parties.
“Postea tamen capsum etiam et capitium appellata est illa ecclesiae pars, in qua altare locatum, Presbyterium vulgo appellata, ut doctissimus Cangius observat. Gregorius in ejusdem libri cap. 16 describit aliam ecclesiam, quam sanctus Namatius apud Arvernos aedificavit, habentem in longum pedes centum quinquaginta, in latum pedes sexaginta ; in altum infra capsum usque cameram pedes quinquaginta, inantè absidem rotundam habens ; ab utroque latere ascellas, id est alas seu porticus, eleganti constructas opere”
Après avoir été appelée cependant Capsum et même Capitium, cette partie de l'église dans laquelle se trouve l'autel fut appelée par la langue commune Presbytère comme l'observe le très docte Cangius. Grégoire, dans le même livre au chap. 16 décrit une autre église édifiée par Saint Namatius en Auvergne “faisant 150 pieds de long et 60 pieds de large ; 50 pieds de haut depuis sous le capsum jusqu'à la chambre avec une abside en rotonde entre les deux ; ...”
p. 72 : “Atque ut ab altari, quae sacratior ecclesiae pars est, exordiar ; de eo hoc statutum habemus in Concilii Agathensis canone 14. Altaria placuit non solum unctione chrismatis, sed etiam sacerdotali benedictione sacrari. Et in Concilii Epaonensis canone 26. Altaria, nisi lapidea, chrismatis unctione non sacrentur. Formam altaris ecclesiae sancti Petri apud Burdegalam describit Gregorius in lib. I de gloria Martyrum cap. 33. Hujus altare positis in altum pulpitis locatum habetur : cujus pars inferior, in modum cryptae, ostio clauditur, habens nihilo minus et ipsa cum Sanctorum pignoribus altare suum. Multa ejusmodi altaria edita, et super cryptas locata supersunt in ecclesiis Gallicanis. Ad haec altaria quibusdam gradibus ascensus erat, ita ut sub gradibus Fideles oraturi possent consistere, ut pluribus ostendi in Praefatione prima Saeculi tertii num 79. Ejusdem prope formae erat in basilica sancti Cypriani martyris analogius, in quo, libro superposito, cantatur aut legitur, inquit Gregorius in lib. I de gloria Martyrum cap. 94. Nam ex uno lapide marmoris totus sculptus adseritur : id est mensa de super, ad quam per quatuor gradus adscenditur : cancelli in circuitu, subter columnae : quia et pulpitum habet, sub quo octo personae recipi possunt”.
[De cursu gallicano disquisitio p. 379 :
Post Commentarios de Liturgia Gallicana, proximum est, ut de divinis officiis, quae in Ecclesia Gallicana jam inde à primis temporibus obtinuerunt, breviter disseramus. Neque vero id suasit argumenti modo affinitas, sed etiam Lectionarii Gallicani occasio, in quo nonnulla, quae ad Officia ecclesiastica pertinent, regeruntur. Hanc autem Disquisitionem inscribimus DE CURSU GALLICANO : quo nomine statas Eclesiae preces, quae sub Breviarii nomine per singulos dies decurri ac recitari debent, majores nostri solebant significare. Hinc Gregorius Turonensis antistes librum è suis unum de Cursibus ecclesiasticis inscripsit : qui liber si ad nos usque pervenisset, facilis et compendiosa esset haec de Gallicanis officiis commentatio.]
Source
source : Institut national d'histoire de l'art (France) - licence : Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
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